artikel headerimage

19/11/2020

Nieuwe SuperSport 950, Panigale V4 SP en Ducati TK-01RR gepresenteerd

Ducati World Première aflevering 3

Ducati blijft zijn nieuwe 2021 modellen aan de wereld onthullen tijdens de Ducati World Première webserie. Van de wereld van elektrische mountainbikes, via de SuperSport tot aan de Panigale V4, Ducati illustreert de concepten van sportiviteit en prestaties die de derde aflevering kenmerken.

De wereld van de racerij is altijd al een bron van inspiratie geweest voor Ducati, prestaties zitten in het DNA van het bedrijf in alle vormen. De SuperSport 950is de juiste motorfiets om sportief rijden in het dagelijks leven te brengen, zonder compromissen te hoeven sluiten, vooral op het gebied van comfort. Voor 2021 is het model herzien in het ontwerp, verrijkt met elektronische uitrusting, en voldoet de motorfiets aan de Euro 5 emissienorm.

De esthetische link tussen de SuperSport 950 en de Panigale V4 is nu nog sterker. Het vooraanzicht wordt gedefinieerd door de nieuwe, volledig LED koplamp die wordt ondersteund door twee vinnen en geflankeerd door twee luchtinlaten die het zicht verbreden. De DRL herinnert duidelijk aan de scherpe lichtgevende signatuur van de Panigale V4 en is gemaakt dankzij een verfijnd opaal dat het licht gelijkmatig verspreidt.

De kuipen zijn opnieuw ontworpen om de sportiviteit van de motorfiets en de vloeiende vormen te accentueren. De ventilatieopeningen die uit de waterradiator komen, zijn geïnspireerd op de dubbele extractor van de Panigale V4.

De genetische samenstelling van de SuperSport 950 is die van een echte sportmotor met enkelzijdige achterbrug, een aan het motorblok bevestigd Trellis frame dat fungeert als een belastend element om gewicht en massa te verminderen, ergonomie met een verhoogd stuur voor meer controle, zelfs met een passagier, zadel herontworpen om het comfort van de rijder te maximaliseren door een grotere bruikbaarheid in de lengterichting, meervoudig verstelbare vering, driespaaks "Y" aluminium velgen en Pirelli Diablo Rosso 3 banden, radiale hoofdcilinders voor rem en koppeling en een krachtig Brembo-remsysteem met dubbele schijf van 320 mm voor een droog gewicht van 184 kg.

De elektronica is één van de aspecten die het meest wordt beïnvloed door de ontwikkeling van de nieuwe SuperSport 950, uitgerust met elektronische sturingen die gebaseerd zijn op informatie van het 6-assige inertieplatform van Bosch en die in staat zijn om de roll, de yaw en de hellingshoek van de motorfiets onmiddellijk te detecteren. Het elektronische pakket bestaat uit Cornering ABS, Traction Control, Wheelie Control en Electronic Shifting. De afstelling van de elektronische instellingen en de Riding Modes (Sport, Touring, Urban) gebeurt via het menu van het nieuwe 4,3'' full-TFT-display met afbeeldingen en een interface die geïnspireerd is op die van de Panigale familie.

De SuperSport 950 is verkrijgbaar in rood en voor wie een verfijnder chassis wil, is de S-versie verkrijgbaar in "Ducati Red" en "Arctic White Silk". De SuperSport 950 S is uitgerust met een volledig verstelbare Öhlins-vering en zadelcover voor de passagier. Het model is ook geschikt voor het A2 rijbewijs.

Hieronder staat vermeld wanneer de modellen bij de Ducati dealers verkrijgbaar zijn en de prijzen in Nederland en België.






Verkrijgbaar



België

Supersport 950

Ducati Red

03/21


13.990 €

Supersport 950 S

Ducati Red

03/21


15.690 €

Supersport 950 S

White

03/21


15.890 €


De Panigale V4 is de sportieve Ducati bij uitstek die rechtstreeks is afgeleid van de MotoGP en wordt, net als de racemotoren, voortdurend geïnnoveerd en doorontwikkeld van jaar tot jaar. Voor 2021 voldoen de Panigale V4 en V4 S modellen aan de Euro 5 emissienorm voor de landen die ze nodig hebben, terwijl het gewicht, het maximale vermogen en het koppel ongewijzigd blijven.

Het elektronische pakket dat de Panigale V4 uitrust, evolueert en bevat nu de nieuwste generatie Ducati Traction Control, die nog voorspelbaarder is: DTC EVO 3 met een strategie ontwikkeld door Ducati Corse.

De Riding Mode strategie is ook nieuw, met name de Race Riding Mode is opgesplitst in twee verschillende mappings, waardoor de rijder twee verschillende configuraties heeft om de beste set-up te definiëren op basis van het circuit en zijn rijstijl.

Voor 2021 breidt Ducati de Panigale familie uit met de introductie van de Panigale V4 SP versie, wat de terugkeer markeert van het historische "SP" (Sport Production) acroniem. De Panigale V4 SP is genummerd en het nummer is gegraveerd op het machinaal bewerkte balhoofd.

De Panigale V4 SP - 214 pk, 12,6 kgm koppel en een droog gewicht van 173 kg - heeft een speciale kleurstelling en is uitgerust met alle technische kenmerken om zijn kwaliteiten tijdens het circuitrijden te verbeteren. Veel elementen zijn afgeleid van de Superleggera V4: carbon velgen, remklauwen en hoofdremcilinders, droge koppeling en dezelfde kettingmaat (520).

Het belangrijkste onderdeel voor de verbetering van de dynamische kwaliteiten zijn zeker de kostbare 5 -spaaks carbon velgen, 1,4 kg lichter dan de gesmede aluminium velgen van de Panigale V4S die de rolinertie verminderen, waardoor de motorfiets beduidend wendbaarder en lichter is bij verandering van richting.

De exclusieve Brembo Stylema R®-remklauwen voor zorgen voor een hoog remvermogen en voor uitzonderlijke consistente prestaties, zelfs tijdens een lang getimede sessie zonder veranderingen in de slag van de remhendel. De remklauwen worden geactiveerd door een Brembo MCS-radiaalpomp, waardoor het remgevoel snel kan worden aangepast om aan de behoeften van de rijder te voldoen.

De Desmosedici Stradale van de "SP" monteert een droge koppeling, die het mogelijk maakt om nog effectiever op het circuit te rijden wanneer men tot het uiterste gaat, en is gekoppeld aan een eindaandrijving met een 520 ketting, die smaller en dus lichter is dan die op de Panigale V4 S is gemonteerd.

De Rizoma geanodiseerde aluminium voetsteunen die op de Panigale V4 SP zijn gemonteerd, zijn volledig verstelbaar om zich aan te passen aan de ergonomie van elke rijder en de bodemvrijheid voor gebruik op het circuit te maximaliseren. De motor is ook uitgerust met een racekit voor gebruik op het circuit die het mogelijk maakt de achteruitkijkspiegels, kentekenplaathouder en open koppelingsdeksel te verwijderen.

De kleurstelling van de Panigale V4 SP is geïnspireerd op de kleurstelling die de officiële MotoGP- en Superbike-teams tijdens de wintertesten gebruiken en die door het Ducati Centro Style is aangepast. De brandstoftank is uitgevoerd in naakt aluminium, de kuipen zijn matzwart verrijkt met fluorescerende rode details en carbon onderdelen, zoals het voorspatbord en de winglets.

De motorfiets is uitgerust met een racekit voor gebruik op het circuit. Het bevat bewerkte aluminium kapjes voor het verwijderen van de achteruitkijkspiegels, een kit voor het verwijderen van de kentekenplaathouder, een open koppelingsdeksel en de Ducati Data Analyzer + met GPS-module.

Hieronder staat vermeld wanneer de modellen bij de Ducati dealers verkrijgbaar zijn en de prijzen in Nederland en België.






Verkrijgbaar

Nederland

België

Panigale V4

Ducati Red

12/20

27.290 €

23.490 €

Panigale V4 S

Ducati Red

12/20

33.490 €

28.990 €

Panigale V4 SP

Black livery

02/21

42.990 €

37.000 €


E-MTB's zijn net als motorfietsen in staat om grote emoties over te brengen die voortkomen uit het gevoel van vrijheid en adrenaline. Ducati, die in 2018 deze wereld binnenkwam, introduceert de nieuwe Ducati TK-01RR e-enduro en belangrijke technische updates op de All Mountain Ducati MIG-S.

De Ducati MIG-S is een All Mountain die in staat is om elk parcours te verkennen, waardoor de rijder verzekerd is van een uitstekend rijgedrag. Voor 2021 neemt hij een nieuwe 630Wh Shimano batterij in gebruik die een toename van de autonomie van ongeveer 26% garandeert. De MIG-S is ook herzien in de geometrie van het frame, met een langwerpige bovenbuis en een verticale zadelbuis (74,7°), waardoor meer rijcomfort, tractie en controle in de meer technische doorgangen wordt verkregen.

De Ducati TK-01RR is volledig nieuw: een e-enduro met 630Wh Shimano batterij die gebruik maakt van de modernste technische oplossingen, met als doel om elke fase van het rijden spannend te maken en de rijder de mogelijkheid te geven om off-road te ervaren op zijn maximale expressie, zelfs op de meest ontoegankelijke routes. De nieuwe Shimano EP8 motor is een pure prestatie, met een gewicht van 2,6 kg waardoor het een van de lichtste en meest compacte motoren in het segment is en een maximaal koppel van 85Nm met een maximale servo-assistentieverhouding van 400%. In combinatie met de nieuwe Shimano E-tube Project App, maakt het EP8 systeem een geavanceerde mate van maatwerk mogelijk om het karakter van de motor aan te passen aan uw behoeften.

Alles in de TK-01RR is gericht op het meest extreme e-enduro gebruik, van de geometrieën tot de high-end componenten zoals de 12-speed versnellingsbak en Shimano XT remmen, de gloednieuwe 180 mm Öhlins RXF 38 voorvork en de Öhlins TTX schokdemper met 170 mm slag achteraan, volledig instelbaar. De TK-01RR is uitgerust met Pirelli Scorpion S banden, speciaal ontwikkeld voor e-MTB's.

Het Ducati e-MTB gamma is al te bestellen bij de Ducati dealers en op Ducati.com. Hieronder staan de prijzen voor Nederland en België vermeld.





België

Ducati TK-01RR


6.990 €

Ducati MIG-S



4.890 €


De complete perskits van de SuperSport 950, Panigale V4 SP en de Ducati serie powered by Thok zijn beschikbaar op Ducati Media House. Op Ducati.com is het mogelijk om de presentatie van de motorfietsen te bekijken, die ook beschikbaar is op het Ducati YouTube kanaal om te embedden.

De volgende afspraak voor de vierde aflevering van de Ducati World Première is woensdag 25 november om 19.00 uur op Ducati.com.

#DWP2021 #SuperSport950 #PanigaleV4SP ##TK01RR #MIGS